Wyszukiwarka

GMINA MASŁÓW

Rajd

2020-10-18 11:52:54, komentarzy: 0

Korzystając z pięknej jesiennej pogody, wraz z  Panią wychowawczynią i Panem od geografii, 6 października  wybraliśmy się całą klasą na rajd po kieleckich rezerwatach przyrody. Zaczęliśmy wycieczkę od kamieniołomu na Ślichowicach.

Pan od geografii opowiedział nam trochę o pofałdowaniach skalnych - jak stare one są, z jakich skał są stworzone. Zaczęliśmy zwiedzać, a Pan Józef opowiadał nam o tym miejscu. Wspinaliśmy się coraz wyżej i widzieliśmy ładną panoramę na pasmo Gór Świętokrzyskich oraz kieleckie osiedle Ślichowice.

Pan pokazał nam stary, już nieużywany kamieniołom, który ma ok. 60m głębokości. Na szczycie chwilę odpoczęliśmy, a następnie przeszliśmy do punktu widokowego, skąd z góry podziwialiśmy przepiękne formy skalne.

Później Pan dał nam zadanie, w którym z mapy mieliśmy odczytać, jaka odległość dzieli nas od następnego punktu wycieczki - góry Karczówki. Okazało się, że do przejścia mamy ponad 2 kilometry.  Po drodze napotykaliśmy się na tablice informacyjne, z których dowiadywaliśmy się, co się znajduje na tym szlaku.

W rezerwacie Karczówka znajduje się przepiękny klasztor z zabytkowym ołtarzem Św. Barbary - patronki górników.

Idąc przez las, widzieliśmy w ziemi spore dziury, z których wydobywało się wiele lat temu rudy ołowiu. Na schodach klasztoru mieliśmy kolejne miejsce odpoczynku.

Później weszliśmy do klasztoru, w którym znajdował się wcześniej przeze mnie wspomniany ołtarz i obraz Karola Boromeusza. Wyszliśmy z lasu i przeszliśmy kawałek chodnikiem, aby pójść na Kadzielnię. To był ostatni punkt naszej wycieczki. W trakcie marszu przeszliśmy przez Skwer Szarych Szeregów, gdzie były popiersia wielu artystów m.in.: Stanisława Lema - pisarza i filozofa , Marka Grechuty - muzyka i kompozytora, ale też pisarza i poety, Pabla Picasso - malarza, Witolda Lutosławskiego - kompozytora. Przed samą Kadzielnią znaleźliśmy jabłonki i zaczęliśmy zrywać jabłka. Aby wejść na szczyt góry trzeba było przebyć dosyć stromą ścieżkę. Było zabawnie, ponieważ ciągle się ślizgaliśmy. Na miejscu odbyliśmy kolejny odpoczynek gdzie zjedliśmy co nieco i napiliśmy się. Pan opowiadał nam co się działo w tym kamieniołomie na przestrzeni lat, z jakich minerałów zbudowane są skały, które nas otaczają i ile mają lat. Na tym skończyła się nasza wycieczka.

Bardzo dobrze się bawiliśmy na tej wycieczce i miło spędziliśmy czas z całą klasą. Dużo dowiedzieliśmy się o naszym terenie. Między innymi, poznaliśmy kilka nowych roślin, dowiedzieliśmy się trochę o życiu nieznanych nam wcześniej artystów i gdzie były wydobywane, znane w całej Europie kwarcyty i z jakiej epoki one pochodzą. Serdecznie polecamy wybrać się w te piękne miejsca.